Krijg zelf de controle

En pas de gewenste wijzigingen in het vervolg zelf aan

100% gratis & vrijblijvend

Wie is EKK Eagle Simrax?

EKK Eagle Simrax is opgericht in 1969 en maakt deel uit van het internationale EKK Eagle Industry. Ze zijn marktleider in de productie van afdichtingen met hoge precisie voor een breed scala aan toepassingen in de automobielindustrie. Er worden jaarlijks meer dan 30 miljoen afdichtingen geproduceerd. De fabriek beschikt over de modernste stansmachines, PTFE productielijnen en assemblagelijnen.

De uitdaging

Het SCADA-systeem dat EKK Eagle Simrax op dat moment gebruikte moest geëvalueerd worden. Dat systeem was opgezet door een lokale integrator in Citect SCADA. Bij EKK Eagle Simrax kwamen ze tot de conclusie dat het systeem aan vernieuwing toe was en dat ze in het vervolg zelf de baas wilden zijn over hun eigen SCADA-systeem. Na wat marktonderzoek te hebben gedaan naar SCADA-systemen, werd Jeroen (Automation Engineer bij EKK Eagle Simrax) enthousiast over Ignition.

De voordelen die Jeroen in Ignition zag waren onder andere: ongelimiteerd aantal tags, ongelimiteerd aantal gebruikers, uitgebreide connectiviteit, eenmalige aanschafkosten, normale contract constructies en Python scripting. Allemaal zaken waar ze met het vorige systeem tegenaan liepen en dat uiteindelijk veel geld kostte in plaats van dat het hen geld zou moeten opleveren.

Onze oplossing

Ignition is gebruikt om een SCADA/MES oplossing te maken die in de browser gebruikt kan worden, zodat iedereen in het bedrijf het systeem kan gebruiken om zijn persoonlijke views te krijgen. De navigatie is dynamisch opgebouwd op basis van de teamrollen. Deze verschillende views worden gecreëerd op basis van dezelfde gegevens. Dit geeft een meer eenduidig overzicht van het productieproces.

EKK Eagle Simrax wilde hun proces verbeteren en de downtime voor alle lijnen minimaliseren. Daarom wordt de downtime registratie nu automatisch gedaan op basis van de PLC tags. De gegevens kunnen worden bekeken in meerdere downtime en OEE pagina’s. Zo kunnen de downtime redenen worden bekeken in een ruwe dataset maar ook in een cirkel- of een staafdiagram.

Aangezien er een nieuw systeem is gecreëerd, zijn ook SAP en Logitime (een tijdregistratieprogramma) met elkaar verbonden en gegevens tussen beide uitgewisseld. De SAP verbinding wordt gebruikt om de orders op te halen. De volgende upgrade van het Ignition project is het plannen van deze orders en het maken van een live dashboard van de voortgang van de orders inclusief downtime, omschakeling en verlies van processnelheid. De verbinding wordt ook gebruikt om het afval dat in de productie ontstaat terug te schrijven.

Er zijn ook een aantal SCADA-schermen gemaakt waarop operators live productiegegevens kunnen zien en historische trendgegevens kunnen bekijken. Ze kunnen de trend opslaan om later te bekijken of delen met andere mensen binnen het bedrijf. Alle SCADA-schermen zijn dynamisch opgebouwd, maar kunnen zonder databaseverbinding werken. Er zijn ook enkele overzichtsschermen die managers een idee geven van hoe de productie er op dit moment voor staat zonder dat ze meerdere schermen hoeven door te kijken om relevante gegevens te verzamelen.

De resultaten

Het grootste voordeel van Ignition is dat we zelf de controle hebben over de software. Voorheen moesten we voor elke kleine aanpassing contact opnemen met de integrator, waardoor facturen elkaar in rap tempo opvolgden. Omdat de basis van Ignition makkelijk te leren is en vrij eenvoudig in te stellen, is het voor onze engineers makkelijk om het zelf te doen. Dit geeft ons de controle en de mogelijkheid om rapporten of schermen aan te passen.”

Sam Helsens, EKK Eagle Simrax

“Bovendien zijn bijna alle rapporten geautomatiseerd en gestandaardiseerd. Dit bespaart veel tijd in vergelijking met de oude manier van rapporteren. Voor Ignition maakte iedereen zijn eigen rapport in Excel wat vaak fout ging en veel tijd kostte.”

Jeroen Smits, EKK Eagle Simrax

“Tenslotte heeft Ignition papier in de productieomgeving overbodig gemaakt. Shift-overdrachtsformulieren, targets en storingsmeldingen worden niet meer op papier vastgelegd maar direct in Ignition. Alle betrokkenen worden automatisch per e-mail op de hoogte gebracht van nieuws, fouten of problemen in real time zonder dat ze in productie aanwezig moeten zijn.

Jeroen Smits, EKK Eagle Simrax

“Door de betere analysemogelijkheden zijn er ook meer inzichten ontstaan voor verbeteringen zodat OEE in de toekomst nog verder omhoog kan gaan.”

Sam Helsens, EKK Eagle Simrax

100% gratis & vrijblijvend

Open chat
💬 Hulp nodig?
Hi👋
Kan ik je ergens mee helpen?