Schaalbare industriële automatiseringsoplossingen

21 juni 2022

00:00
Goedemorgen allemaal. Welkom bij de webinar: schaalbare industriële automatiseringsoplossingen. Ik hoop dat jullie mij allemaal goed kunnen horen. Ik wacht nog een paar seconden tot er nog wat meer kijkers zich aangemeld hebben en dan kunnen we beginnen.

00:30
Ik vind het leuk om te zien wie zich allemaal aangemeld heeft. We hebben klanten, potentiële klanten, totaal onbekenden (ook welkom) en er zitten een aantal collega’s die meeluisteren dus ik vind het nu al leuk welk publiek dat we hebben. Ik wacht nog een paar seconden en dan kunnen we zo starten met de webinar.

00:52
Als het goed is kunnen jullie allemaal bij de chat. Mochten jullie vragen hebben dan kunnen jullie deze via de chat aan mij sturen en dan zal ik ze beantwoorden daarna natuurlijk.

01:32
Zo, we gaan beginnen. Welkom allemaal bij de webinar: schaalbare industriële automatiseringsoplossingen waarbij wij van AT-Automation jullie mee gaan nemen in de wereld van Ignition. Voor sommige misschien een bekende wereld, voor sommige een onbekende wereld dus daar neem ik jullie graag in mee.

00:50
Naar wie zijn jullie eigenlijk aan het luisteren? Jullie zijn aan het luisteren naar mij, Bart Mans. Momenteel ben ik Technisch Operationeel Manager bij AT-Automation en ik help onze medewerkers en onze klanten, denk graag mee over industriële automatiseringsoplossingen en we proberen problemen plat te slaan om ze zo goed mogelijk op te lossen. Dat doen we middels applicaties die we maken met Ignition, maar ook door bijvoorbeeld een nieuwe besturingskast voor een machine te ontwikkelen.

02:19
Voordat ik bij AT-Automation werkte heb ik HBO Elektrotechniek op Zuyd Hogeschool in Heerlen gedaan. Toen ben ik stage gaan lopen bij een heel leuk bedrijf in Weert. Laat dat nou net AT-Automation zijn. Dat is ondertussen 8 jaar geleden, daar ben ik blijven plakken met veel plezier. En na die stage dacht ik ja ik wil toch nog een klein beetje doorstuderen, maar ik wil daar ook blijven werken. Dus ik heb een master Innovation Management op de Technische Universiteit in Eindhoven gedaan en daarnaast ben ik gewoon lekker blijven werken. Dit was een leuke combi. Daar heb ik geleerd hoe ik innovaties kan managen, zoals de masternaam al aangeeft natuurlijk en een van die innovaties is bijvoorbeeld Ignition. Ignition was 8 jaar geleden nog helemaal niet bekend in Nederland. Dat was echt een Amerikaans pakket wat in Europa nog nauwelijks voet aan grond had gezet en wij met AT-Automation hebben daar geprobeerd in te springen en zo goed mogelijk de wereld vertellen dat Ignition bestaat en onder andere webinars als deze geven.

03:17
Ik zit hier momenteel op mijn kantoortje. Dus dat ben ik in real life, dus ik ga jullie vandaag meenemen in de mooie wereld van Ignition en de schaalbare industriële automatiseringsoplossingen. Maar nu weer terug naar de slides.

03:38
Nou wat gaan we vandaag behandelen? Dit is de inhoud van vandaag. Ik ga heel even kort wat vertellen over AT-Automation. Wie zijn we? Wat doen we? Vervolgens wil ik Ignition even introduceren. Wat is Ignition? Enkele voorbeelden laten zien van applicaties die we in Ignition ontwikkeld hebben. Hoe Ignition werkt, wat de functionaliteit is van Ignition en vervolgens wil ik duiken in de verschillende architecturen die mogelijk zijn. Bij veel bedrijven gebruiken wij de standaard architectuur, dus daar zal ik straks de meeste aandacht aan besteden. En vervolgens ga ik wat versies laten zien hoe je Ignition kan uitbreiden door bijvoorbeeld meerdere locaties toe te voegen, om extra redundantie toe te voegen of om bijvoorbeeld machines op te delen zodat bij de machine al data verzameld wordt. En daarnaast hebben we nog een Edge optie. Op het einde hebben we genoeg ruimte voor een Q&A dus mochten jullie vragen hebben, stel ze vooral via de chat en als het goed is kan ik ze dan zien. Ik zie nu nog geen chats binnenkomen, dus ik neem aan dat het gewoon netjes werkt. Als je vragen hebt, stel ze en dan zal ik of op het einde even beantwoorden of als ik denk tussentijds “hé, dit is een goed moment om die vraag even aan te halen” dan zal ik dat ook even doen. De chat werkt, want ik krijg al berichtjes binnen dus dat is helemaal super, dankjewel!

04:56
Ik begin met AT-Automation. Wie is AT-Automation en wat doen wij? AT-Automation is opgericht door Ard Triepels, zoals hij zelf altijd zegt de A en de T van AT-Automation. Ard is van origine een storings- & onderhoudsmonteur welke eigenlijk altijd storings- & onderhoudsmonteur is geweest. Tot 16 jaar geleden dacht die van “en nu ben ik er klaar mee, ik ga voor mezelf beginnen”. Toen is Ard begonnen met AT-Automation, heeft die als storings- & onderhoudsmonteur bij verschillende van onze klanten gezeten en toen is hij ook gestart met het programmeren van PLC’s. Nou wat bleek, Ard was heel goed in het programmeren van PLC’s en het snappen van een productieproces om het productieproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Daarbij reviseerde hij besturingskasten, programmeerde hij PLC’s opnieuw. Maar wat je dan vaak zag was dat de machine heel efficiënt was, maar toch de output van de machine gelijk bleef of maar minimaal steeg. Waar komt dat door? Dat zou verschillende oorzaken kunnen hebben, bijvoorbeeld een aantal machines die niet goed op elkaar afgestemd zijn waardoor het proces niet netjes doorloopt. Of bijvoorbeeld dat de machine heel efficiënt is, maar dat de medewerkers niet efficiënt met die machine omgaan. En om dat inzichtelijk te maken, kreeg Ard ook steeds vaker de vraag van “Kunnen we die data niet verzamelen en in een database gooien om ze vervolgens te analyseren?”. En daardoor zijn wij 8 jaar geleden gestart met het pakket Ignition. We hebben een mooie vestiging in Weert. Ons pand zien jullie op de foto, dichtbij het kanaal dus een mooie locatie. Wij vinden klanttevredenheid uiterst belangrijk. We hebben een 1500 afgeronde projecten met een hoge klanttevredenheid, dat is voor ons het allerbelangrijkste. Het eindresultaat telt zeggen we intern altijd, dus daar gaan we ook voor. Daarnaast hebben we natuurlijk enkele certificeringen, zoals: we zijn Ignition Premier Integrator wat betekent dat wij vooraan staan met Ignition innovaties, wij regelmatig contact hebben met de fabrikant van Ignition en al onze medewerkers met het hoogste niveau opgeleid zijn om Ignition te kunnen programmeren. Daarnaast zijn we ISO gecertificeerd. ISO 9001 & 27001. 9001 voor kwaliteit en 27001 voor informatiebeveiliging, natuurlijk super relevant met onze projecten.

07:25
Wat doen we bij AT-Automation? Bij AT-Automation hebben we eigenlijk grofweg 2 afdelingen. De eerste afdeling is besturingstechniek. Binnen de afdeling besturingstechniek hebben we service- & onderhoudsmonteurs welke vaak bij onze klanten zitten. Daarbij ondersteunen we de technische dienst van onze klanten door een storings- & onderhoudsmonteur vaak voor enkele maanden uit te lenen aan onze klanten en dan wordt daar de storings- & onderhoudsdienst ondersteund. Daarnaast programmeren we robots, veel in de automobielindustrie maar dit kan heel divers toegepast worden. Ook de afdeling besturingstechniek programmeert PLC’s voor nieuwe én voor bestaande installaties. Daarbij voor nieuwe installaties werken we vaak samen met machinebouwers. Wij bouwen namelijk zelf geen machines, wij bouwen enkel elektrische besturingskasten. Dus dan bouwen wij voor een machinebouwer de besturingskast, we sluiten hem aan, programmeren de PLC en leveren het project op. Daarnaast komt het ook heel vaak voor dat een klant ons vraagt die nog een ouderwetse machine heeft, waarbij de machine vaak nog heel goed presteert alleen de componenten in de besturingskast verouderd zijn en eventueel niet meer betrouwbaar zijn. Een PLC die vaker in storing valt of bijvoorbeeld een PLC waar geen reserveonderdelen meer van zijn. In zo een geval kunnen wij of een volledig nieuwe besturingskast plaatsen of een nieuwe PLC plaatsen.

08:43
Dan hebben we de tweede afdeling, dat is de afdeling Ignition waardat we allerlei soorten applicaties ontwikkelen: HMI, SCADA, MES en eigenlijk alles wat daar tussendoor zit. Dus applicaties die een klein beetje SCADA zijn en heel veel MES, enkel HMI’s. Heel verschillend. Dat doen we allemaal met het pakket Ignition. Daarnaast helpen wij als Premier Integrator andere personen met goed gestructureerd leren van het programmeren van Ignition. Dat doen we door het geven van trainingen. Je ziet rechtsboven mij training geven in onze trainingsruimte in Weert. Daarbij komen klanten, concurrenten en eigen medewerkers op training. Wij focussen ons daarbij op de best practices die wij de afgelopen 8 jaar geleerd hebben. Het is mooi dat wij door onze jarenlange ervaring de mensen mee kunnen nemen in hoe je het beste Ignition programmeert. Vaak gebeurt het ook dat wij een project opleveren en dat na het project het bedrijf graag zelf kleine wijzigingen aan wil brengen in de applicatie en dan is zo een training natuurlijk ideaal.

09:54
Ik laat altijd even de automatiseringspiramide zien. De automatiseringspiramide beschrijft de verschillende lagen in de automatisering. Wij zitten met de afdeling besturingstechniek dus aan de onderkant van die automatiseringspiramide. Wij plaatsen sensoren, sluiten alles netjes aan (sensoren, motoren en dergelijke), we programmeren de PLC en programmeren ook vaak een HMI met besturingstechniek. Het meeste doen we met Siemens PLC’s maar af en toe kunnen wij ook uitwijken naar bijvoorbeeld een APB of een Mitsubishi.

10:24
Daarnaast hebben we de Ignition afdeling, die licht daar dan boven. Met Ignition programmeren ook de HMI-, SCADA- en MES-systemen en we raken daar altijd net de grens van ERP-systemen aan. Vaak wordt de data naar een ERP-systeem toegestuurd of hebben wij bijvoorbeeld een lijst met orders nodig uit het ERP-systeem. Soms komt het ook voor dat wij kleine onderdelen uit het ERP-systeem overnemen zoals bijvoorbeeld locatiebeheer op de werkvloer, waar staan de producten nu opgeslagen, een stukje track & trace, wat is er met het product gebeurt. Daarnaast hebben we aan de linkerkant nog IIoT staan en wij gebruiken dan daarbij dus ook Ignition om data uit het veld rechtstreeks naar een bovenliggend systeem te sturen, bijvoorbeeld een ERP-systeem. Om even uit te leggen wat wij met Ignition doen, kan ik altijd het beste een video laten zien dus die ga ik nu even starten. Kleine animatie vanuit Ignition.

11:20
Als ondernemer in de maakindustrie droom je van het ultieme productieproces. Je droomt van machines die maximaal produceren, systemen die perfect samen werken en ontspannen medewerkers die alles onder controle hebben. Waarom maken we die droom niet gewoon waar? Wij zijn AT-Automation, een groep jonge gespecialiseerde ontwikkelaars die met slimme innovaties ideale productieprocessen creëert. Met het revolutionaire platform Ignition maken we de controle over je productie namelijk makkelijker dan ooit. Ignition verzamelt informatie uit alle industriële machines, databases en bedrijfsgegevens en brengt dat samen op één scherm. Precies vormgegeven zoals jij wil, voor oneindig veel gebruikers op ieder device met slechts één licentie. Je ziet in één oogopslag hoe de productie verloopt, waar de knelpunten zitten en waar je moet bijsturen. Dat voorkomt downtime, maak je een stuk productiever en brengt rust en duidelijkheid in je organisatie. Het ultieme productieproces is dichterbij dan je denkt. Laten we het samen realiseren!

12:36
Yes, dat was dus de kleine video van Ignition. Even terug naar de presentatie gaan. Even kijken. In die introductie van Ignition leggen wij dus uit wat wij met Ignition doen. Wij verzamelen belangrijke data uit een productieproces en die data visualiseren wij precies zoals de klant het wil. En dat kan zijn voor een HMI, een SCADA of een MES-systeem of alles wat daar tussenin zit. Belangrijk om te benoemen is dat het pakket Ignition niet door AT-Automation geprogrammeerd is maar wel dat wij een Integrator zijn welke Ignition gebruikt. Ignition is gefabriceerd door Inductive Automation, een Amerikaans bedrijf wat in Folsom in Californië ligt. Zij zijn 19 jaar actief in de industrie en in Amerika zie je ook dat ongeveer meer dan de helft van de Fortune 100 bedrijven Ignition dus gebruikt. Dan kun je denken aan bedrijven Coca-Cola, Tesla, Amazon en dergelijke. Je ziet ook dat Ignition in heel veel landen momenteel geïntegreerd wordt. Je ziet Ignition, de bekendheid van Ignition, ook echt als een olievlek vanaf Amerika eigenlijk de wereld veroveren. Waar dat wij 8 jaar geleden heel vaak de vraag kregen van potentiële klanten: “Wij willen een SCADA/MES-systeem”, krijgen wij nu steeds vaker de vraag van: “Wij willen Ignition”. Die klanten, potentiële klanten, hebben dan Ignition al ergens gezien en die zijn ervan overtuigd dat ze die tool willen gebruiken.

14:09
Nou, hoe worden dan applicaties gemaakt en geïmplementeerd? Dat doet Inductive Automation met integrators en daar hebben ze een aantal verschillende niveaus van waar het hoogste niveau de Premium Integrator is. Nou, daar zijn wij er eentje van en door onze jarenlange ervaring zitten wij de top 5 integratoren in Europa. Dus daar hebben we een hele mooie positie weten te pakken.

14:33
Welke bedrijven gebruiken natuurlijk nog meer Ignition? Ik benoemde er net al een aantal: Coca-Cola, Amazon, Tesla. Hier zie je er dan nog een paar meer tussen staan. Veel bedrijven komen ook uit Amerika en zijn dan vervolgens door een zusteronderneming in Nederland of in Europa verplicht om ook Ignition te gebruiken. Daarnaast komt het natuurlijk voor dat bedrijven gewoon Ignition toevallig ergens tegenkomen en daarmee aan de slag willen. Wij als AT-Automation en Premier Integrator in Nederland doen ook heel veel aan marketing om zo Ignition aan de man te brengen.

15:11
Daarnaast wil ik enkele voorbeelden laten zien hoe dus een applicatie eruit kan zien. Daarbij wil ik aangeven dat elke applicatie precies naar de wens van de klant gemaakt kan worden, dus daar zijn we echt heel flexibel in. Hier heb ik een voorbeeld van een applicatie waar we de machine status verzamelen van de machine. Je moet je voorstellen dat dat bijvoorbeeld een metaal bewerk machine is welke het liefste natuurlijk continu draait maar in de praktijk vaak stilstaat, aan het wachten is, bijvoorbeeld een storing heeft of gewoon uitstaat ‘s nachts. Dat maken we dan in een grafiek zoals jullie kunnen zien. Bovenaan een statusbar zodat we de verschillende statussen over de tijd kunnen zien. En zo kunnen we dus in dit geval zien dat die tussen half een en ongeveer vijf daadwerkelijk gedraaid heeft en de rest van de tijd heeft die voornamelijk stilgestaan. Dat laten we dan vaak ook nog zien in een soort pie chart om de verdeling tussen de verschillende statussen zichtbaar te maken. In dit geval nog een lijstje met wat alarmmeldingen van deze machine. Je kunt zien dat dit een vrij groot scherm is dus dit scherm zou bijvoorbeeld op een tablet kunnen draaien waar dat je dus data van de machines kunt verzamelen. Zo kun je makkelijk door de productievloer lopen en tegelijkertijd zien hoe de machines presteren. Dit is een pop-up, zodra we die afsluiten kunnen we natuurlijk naar andere machines toe. Deze pop-up en deze applicatie focussen zich dus voornamelijk op de beschikbaarheid van de machines en dat, voor mensen die het kennen, is het eerste deel van de OEE. En vaak wordt de beschikbaarheid ook als eerst genomen omdat die eenvoudig uit de machine te halen is. Dit scherm en deze applicatie houdt nog geen rekening mee met afkeur van materialen of bijvoorbeeld productiviteit. Hoeveel producten heeft die machine nu in deze tijd gemaakt bijvoorbeeld.

16:47
Dat zien we wel in de volgende applicatie waar ik een screenshot van heb. Waarbij we de OEE hebben van een volledige plant linksboven en van bijvoorbeeld een volledige dag en daaronder de OEE van bijvoorbeeld de huidige week. Daarnaast zien we aan de rechterkant een aantal regels staan. Elke regel is een machine en die machine is ook OEE data aan het verzamelen. Zo kunnen we dus per machine zien wat de availability (de beschikbaarheid), de performance (de productiviteit) en de kwaliteit is. Je ziet daarbij ook een rood lijntje. Dat is in dit geval het setpoint of de grenswaarde. Zodra die onder de grenswaarde komt, wordt de lijn oranje of zelfs rood en zo kunnen we dus laten zien welke lijnen of welke machines nog aandacht vereisen.

17:34
Uiteraard zie je verschillen in de in de look en feel van de applicatie. Deze kunnen we dus geheel naar wens maken.

17:41
Als AT-Automation maken wij Ignition applicaties voor de laptop, desktop, tablet en mobiele telefoon. In dit geval zie je een tablet waar een applicatie op draait. Dit geval is een case van LCS, Limex Cleaning Solutions, waardat 3 grote volautomatische productielijnen aangestuurd worden door de operators vanaf een tablet. Er zitten dus geen HMI’s meer op die productielijn maar alles gebeurt vanuit de tablet. Super efficiënt natuurlijk. De productielijnen in dit geval zijn ook extreem groot, dus anders zou je heel veel HMI’s toe moeten passen. Maar doordat die operator het altijd bij zich heeft is hij super efficiënt en altijd dichtbij. Alleen jammer dat ze hem op de kop gehouden hebben voor de foto, maar goed.

18:25
Hoe werkt dan Ignition? Dan gaan we naar de architecturen. Bij de standaard architectuur van Ignition gebruiken wij een Ignition server welke in het midden staat. Dat is de blauwe server die we op plaatje zien. Deze verbindt met een x-aantal PLC’s, een x-aantal databases en een x-aantal clients. Daarbij belangrijk om te benoemen dat al deze aantallen onbeperkt zijn dus het aantal clients is onbeperkt. Dus of er nou één persoon in wil loggen of 200 personen in wil loggen tegelijkertijd, dat maakt voor Ignition niets uit. Hetzelfde geldt voor de databases,  willen we één database gebruiken waar we alle data in opslaan of willen we een aparte database voor de kwaliteit data, een aparte database voor de track & trace data, aparte database voor de orderdata ook dat is allemaal mogelijk zolang het maar een SQL-database is. Dus of het Microsoft SQL is of Oracle dat maakt voor Ignition zelf niks uit. Dan hebben we de zijde van de PLC’s. Het aantal PLC’s binnen Ignition is onbeperkt. Dus heb je 100 PLC’s in je netwerk dan kan Ignition daar gewoon eenvoudig mee communiceren. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk hoeveel data we uit de PLC’s trekken en daarbij houden wij rekening met het aantal tags, het aantal parameters wat wij uit de PLC halen. Bijvoorbeeld een temperatuurmeting, een temperatuurwaarde is één tag. Heeft die temperatuurmeting een ingestelde temperatuurmeting en een actuele temperatuurmeting dan zijn er twee tags voor ons. Ook het aantal tags binnen Ignition is licentie technisch onbeperkt. Zou je zeggen, dan kun je dus heel veel met één Ignition server. Dat is in grote lijnen ook waar maar het kan natuurlijk voorkomen dat bijvoorbeeld het netwerk het niet aan kan of de hardware waar de Ignition applicatie op draait het niet aan kan, dus bijvoorbeeld de server.

20:07
Binnen Ignition betaal je dus per server en de server bepaalt eigenlijk ook de prijs van de applicatie of de licentieprijs van de applicatie, sorry. En op een server kunnen wij verschillende Ignition modules installeren en elke module voegt de functionaliteit toe aan die server waarmee wij een applicatie kunnen ontwikkelen. Dus mochten wij met een klant in gesprek gaan, gaan we altijd kijken welke modules hebben we voor deze applicatie nodig en daarnaast hoeveel uren moeten wij nog programmeren om die modules te gebruiken om uiteindelijk ook de applicatie te maken. Links staan de verschillende SCADA/HMI modules. Die wil ik even met jullie doornemen. Niet allemaal, ik pik er een aantal uit. De eerste daarbij is het platform. Het platform is de module die je als eerste installeert en dat is eigenlijk de standaard Ignition server. Het platform zorgt voor communicatie met PLC’s, communicatie met databases, er zit een stukje serverbeheer in en dergelijke. Om dan vervolgens iets te kunnen zien, moeten we een visualisatie module toevoegen. Daar hebben we twee opties in. We hebben de Perspective module of de Vision module die staan daarnaast. In de meeste gevallen gaan wij voor de Perspective module. Deze module maakt het namelijk mogelijk om de data weer te geven in een webbrowser, tablet of mobiele telefoon. Waarbij Vision echt een vast geïnstalleerde applicatie is op die computer kan Perspective eigenlijk van overal makkelijker geopend worden. Perspective is daarbij ook de nieuwste module en de laatste jaren gebruiken wij voornamelijk Perspective module.

21:39
Dan hebben we nog de Reporting module. De Reporting module voegt functionaliteit voor rapporten toe. Zo kunnen we bijvoorbeeld een PDF rapport opslaan, automatisch printen, automatisch e-mailen naar bepaalde persoon. Zo kun je dus bijvoorbeeld op het einde van de dag een shift report ontvangen in je mailbox hoe je dus kunt zien hoe de shift gepresteerd heeft.

21:59
We hebben de Tag Historian module. Deze maakt het mogelijk om tag data eenvoudig historisch te loggen. Daarbij hoeven we maar enkele vinkjes aan te zetten en dan wordt de data vanuit de PLC’s automatisch naar de SQL-database geschreven. Alarm Notification module welke mensen kan notificeren dat er een alarm is, bijvoorbeeld een tank die dreigt over te lopen. Je kunt daarvan een sms’je krijgen of een telefoontje dat de tank bijna over dreigt te lopen of een e-mail.

22:30
Als laatste hebben we nog de Enterprise Administration module. Deze module maakt het mogelijk om meerdere Ignition servers te beheren. Mocht je dus iets willen wijzigen in je set-up, dan kan je die data doorsturen naar de andere servers.

22:43
Dat was eerst gedeelte van de webinar waarbij dat ik door AT-Automation wilde lopen en Ignition. Belangrijk natuurlijk om de basis te snappen. Wat is Ignition, wat kunnen we ermee en nu wil ik dieper in gaan duiken op de architecturen.

22:59
De standaard architectuur, net al besproken. De centrale Ignition server, verbindingen met PLC’s, databases en clients welke allemaal onbeperkt zijn. Het kan natuurlijk voorkomen dat die Ignition server uitvalt doordat er een storing is in de hardware, doordat er een stroomstoring is. Het zou natuurlijk voor kunnen komen. En in veel gevallen wil je dan niet dat je hele applicatie stilvalt. Wat kunnen we dan doen? Daar kunnen we dus een redundante server bij plaatsen. Dan hebben we een tweede server welke alle taken van de centrale server overneemt zodra die eerste server uitvalt. Daarbij ben je dus bestand tegen storingen in het netwerk en/of in de server.

23:40
De standaard architectuur is dus eigenlijk geschikt voor applicaties die schaalbaar zijn met een enkele server. Alles is daarbij onbeperkt. Je hebt één licentie, onbeperkt aantal clients, tags, SQL-databases etc.

23:54
Willen we nou bijvoorbeeld heel veel tags en heel veel clients zodat eigenlijk teveel voor een bepaalde server, dan kunnen we gaan kijken naar scale-out architecturen en dat is dan ook meteen de volgende slide.

24:07
Bij een scale-out architectuur kunnen we een zware belasting van servers delen over meerdere servers. Stel je voor je hebt heel veel tags en heel veel clients en dan denk ik aan meer dan één miljoen tags of meer dan 250 clients die tegelijkertijd de applicatie willen benaderen. Wat we dan vaak doen is het splitsen in een back- en een front-end waarbij de back-end zich bezighoudt met data uit PLC’s halen, wegschrijven in de database en de front-end zich bezighoudt met het visualiseren van die data voor de clients. Daarbij belangrijk om te benoemen is dat we dus de licentie ook kunnen splitsen. We kunnen natuurlijk de modules voor PLC-connecties en data wegschrijven in de database op onze back-end zetten op onze I/O-gateway en een module als Perspective en Reporting kunnen we op de front-end zetten. Zo betaal je dus nog steeds niet dubbel voor modules. In dit geval de enige module die je dubbel nodig hebt is het platform dus de fysieke installatie van Ignition. Uiteraard is het bij beide servers die hier staan ook mogelijk om redundantie toe te voegen. Dan kun je in het geval dat de I/O-server uitvalt een redundante server klaar hebben staan die alles overneemt. Als de front-eind uitvalt wordt in dit geval natuurlijk wel nog data vanuit de PLC’s in een database weggeschreven, dus zo ben je niet helemaal blind.

25:25
Dat kunnen we uiteraard verder uitbreiden. Mocht je meer dan een miljoen tags hebben zoals ik net al zei, dan kun je ervoor kiezen om twee back-end servers te hebben, dus I/O-servers zoals ze in dit plaatje staan. Eentje welke de eerste 500.000 tags geregeld en eentje die tweede 500.000 tags regelt. Zo wordt die server dus minder zwaar belast. Ook hier heb je dus maar één keer de Perspective en de Reporting module nodig, deze draaien namelijk op de front-end. De modules voor tag data uit PLC’s lezen en wegschrijven in de database heb je in dit geval wel dubbel nodig. Mocht je hier dus ook weer willen dat je niet afhankelijk bent van een bepaalde server, kun je uiteraard redundantie toevoegen.

26:12
Ik zie dat er ondertussen vragen binnenkomen. Een vraag of dat Ignition on-premise of in de cloud server kan draaien. Daar kom ik zo ook even op want dat is de volgende slide waar we komen. Eigenlijk de conclusie van de scale-out architectuur is dat we de werklast kunnen verdelen tussen werklast kunnen verdelen tussen verschillende tag- en applicatieservers. Dus we hebben servers als back-end welke tag data uit de PLC halen, wegschrijven in de database en front-end servers welke zich bezighouden met de visualisatie voor de clients. Mocht bijvoorbeeld voorkomen dat er 500 personen tegelijkertijd inloggen op Ignition, dan kunnen we er bijvoorbeeld ook voor kiezen om twee front-ends te hebben en maar één back-end. In de meeste gevallen zien we dat andersom maar het is natuurlijk wel mogelijk.

27:04
En daarbij heeft de front-end enkel modules nodig voor visualisatie en de back-end heeft enkel modules nodig voor data afhandeling.

27:19
Mochten we meerdere locaties hebben dan kunnen we gaan kijken naar een multi site architectuur. Bij een multi site architectuur hebben we één of meerdere Ignition servers en meerdere sites. Het is natuurlijk heel relevant als dat een bedrijf meerdere productielocaties heeft. Zou kunnen op één groot terrein maar het zou natuurlijk ook kunnen over meerdere terreinen, verdeeld over meerdere gemeente bijvoorbeeld. Dus echt verder uit elkaar, fysiek ver uit elkaar. Daarbij hebben we ook een aantal verschillende soorten architecturen. Nu kijken we naar de simpelste versie waar we gewoon één centrale Ignition server hebben die op de centrale site verbinding maakt met de PLC’s en met de clients natuurlijk en ook met de database on-site. Daarnaast hebben we een corporate WAN netwerk waarmee we verbinding kunnen maken met PLC’s die op een andere site staan. Daarnaast kunnen we over datzelfde netwerk ook verbinding maken met clients die op een andere locatie staan. Daarbij is het natuurlijk wel heel belangrijk dat die internetverbinding of die netwerkverbinding aanwezig is. Zo kun je natuurlijk voorstellen dat zodra de netwerkverbinding met site a wegvalt, kan de Ignition server geen data meer uit de PLC halen en ook de client kan geen data meer laten zien. Dus je bent hierbij heel erg afhankelijk van je netwerkverbinding. Is Ignition een tool die enkel data verzameld die niet perse cruciaal is maar wel interessant is, dan zou dit een optie zijn. Mocht je die data ten alle tijden vast willen leggen dan kun je er beter voor kiezen om op alle drie de sites een eigen standalone Ignition server neer te zetten. Want op deze manier is het natuurlijk erg fragiel. Er is maar één server en als het netwerk wegvalt is er geen data meer uit de PLC en zijn er geen clients meer die draaien. Mocht de internetverbinding wegvallen dan blijft natuurlijke de centrale site wel gewoon operationeel want die centrale Ignition server die kan nog steeds de PLC’s, databases en clients benaderen.

29:13
Dan kunnen we natuurlijk nog groeien naar een multi site architectuur zoals ik net zei met elk hun eigen server. Dus hierbij hebben we eigenlijk drie keer een standalone Ignition architectuur. Belangrijk om te vermelden is dat we die Ignition servers aan elkaar te kunnen hangen zodat we dus informatie kunnen uitwisselen tussen verschillende Ignition servers. Dat zie je ook aan de kleurtjes op de client. Je kunt dus de applicatie van een andere server openen of je kunt data uit een andere server halen. Wat we hierbij vaak gezien, bij een multi site architectuur als deze waarbij gewoon standalone servers staan, is dat er één server een soort master is. Een soort hoofdserver en die hoofdserver heeft bijvoorbeeld een aantal extra modules zoals een Reporting en bijvoorbeeld een extra database welke de data opslag van de andere locaties heeft. Mocht dus een van die locaties wegvallen dan kan die data altijd nog op die andere locatie aanwezig zijn. Dus om op de vraag van Jorn terug te komen. Op deze manier kun je dus met meerdere servers kun je dus de data ook op meerdere locaties opslaan. Daarnaast kunnen we ervoor kiezen om bijvoorbeeld een centrale database te plaatsen. Dan wordt alle data op de site zelf opgeslagen en daarnaast nog weggeschreven naar een externe database die weer ergens anders staat.

30:26
En daarbij kan dus bijvoorbeeld in dit geval de blauwe server extra modules hebben zoals bijvoorbeeld een Reporting module en een Alarm Notification module afhankelijk van de data in een centrale database. Mocht op site a of site c een alarm zijn of mocht daar een rapport gegenereerd moeten worden dan gaat het via de blauwe server. Zo heb je dus niet alle modules op alle servers nodig.

30:51
We kunnen dus heel veel met zo een multi site architectuur met verschillende servers die we aan elkaar koppelen. Het plaatje wat we nu in het beeld zien is daar ook nog een voorbeeld van, waardat we één centrale Ignition gateway hebben welke niet verbonden is met PLC’s, wel met een database en met clients en die afhankelijk is van data uit andere Ignition servers. Daarbij zien we een Ignition server die achter het wolkje hangt, dus die gaat daadwerkelijk over een internetverbinding. Misschien een andere kant van de wereld waar data verzameld wordt en via het internet naar de centrale server wordt gestuurd. Maar aan de rechterkant zien we ook een server die een directe verbinding heeft die misschien enkele honderden meters verderop ligt in een andere plant en waar bijvoorbeeld een glasvezel verbinding tussen ligt. Of als we aan bovenkant zien dan zien we een kleine Ignition server, die is wat platter ook zie je. Die heeft geen verbinding met een eigen database en geen verbinding met een eigen client dus die heeft waarschijnlijk ook enkel modules om data uit PLC’s te halen en die stuurt die data door naar de centrale omgeving. Mocht dan die dataverbinding wegvallen dan kan die platte Ignition server ervoor zorgen dat die data gebufferd wordt op locatie. Dat is natuurlijk voor een bepaalde tijd want die opslag is ook niet onbeperkt want er zit geen SQL-database achter. Mocht dan uiteindelijk de verbinding terugkomen wordt die data alsnog over het netwerk naar de centrale server gestuurd welke die data dan weer verwerkt in de database. Op deze manier kunnen we dus eigenlijk meerdere configuraties samenvoegen in een multi site architectuur.

32:25
Even terug naar de inhoudsopgave. Ik heb dus vertelt wie AT-Automation is, wat AT-Automation, wat Ignition is, wat we met Ignition kunnen en we hebben enkele architecturen behandeld. Bij die architecturen ben ik uitgegaan van de standaard Ignition functionaliteit: data uit een PLC halen, die in de database wegschrijven en data visualiseren binnen vaak Perspective in een dashboard voor bijvoorbeeld operators, supervisors of het management van het bedrijf.

32:55
Daarnaast kunnen wij Ignition ook nog gebruiken als Edge opties die ik in de volgende slide even toe wil lichten. We hadden daarstraks gekeken naar de Ignition toolbox met de verschillende modules. Die staan in dit geval op deze slide aan de linkerkant en aan de rechterkant heb ik nog enkele edge computing modules toegevoegd. Edge computing zorgt ervoor dat we Ignition on-the-edge kunnen gebruiken, the edge of the network. Dat kan binnen een fabriekshal zijn bijvoorbeeld het dichtste tegen de PLC aan maar dat kan bijvoorbeeld ook ergens in een veld zijn met een IIoT verbinding bijvoorbeeld. Vaak wordt Ignition centraal centraal geïnstalleerd binnen een productielocatie maar natuurlijk hebben we een netwerk binnen die fabriek. Wat als dat netwerk niet stabiel is of dat de werking van Ignition cruciaal is voor het bedienen van de machine? Dan wil je graag een fallback bij de machine, want wat als de Ignition server uitvalt of het netwerk uitvalt? En dan kunnen wij dus Ignition Edge inzetten zoals we op het plaatje kunnen zien. Ignition Edge is een kleine versie van Ignition welke enkel de machinebesturing over kan nemen en een kleine databuffer kan houden. Deze kunnen we dus plaatsen naast de PLC en vaak gebruiken we die ook als een fallback HMI. Dus mocht de verbinding met de centrale server wegvallen dan kan Ignition Edge de basisfunctionaliteiten overnemen, zoals het starten/stoppen van de machine, het zien van storingsmeldingen of het zien van data die verzameld wordt. Daarnaast kunnen we Edge inzetten voor dataverzameling on the edge of the network dus echt in het veld bijvoorbeeld meerdere locaties over heel Nederland waardat data van bijvoorbeeld tanks verzameld wordt. Voor dat laatste, Ignition Edge de IIoT-oplossing, heb ik ook een mooi filmpje voor dus dat wil ik ook even laten zien. Even kijken hoe ik dat ook alweer deed net.

34:45
Als organisatie wil je zo efficiënt mogelijk werken. Daarom wil je gebruik maken van slimme systemen die jou continu van waardevolle informatie voorzien, ook als ze op een afgelegen plek liggen of niet aan een netwerk verbonden zijn. Hoe doe je dat op een eenvoudige en voordelige manier? Simpel, met Ignition Edge van AT-Automation. Edge verzameld en verstuurt data en brengt het begrijpelijk samen op één centrale overzichtelijke locatie. Welke data je ook nodig hebt, denk aan temperatuurmetingen, hoogtemetingen of bijvoorbeeld de monitoring van kwaliteit. Je hebt realtime inzicht in kritische procesgegevens waardoor je grip houdt op kwaliteit en u kunt bijsturen waar nodig. Edge brengt zekerheid, flexibiliteit en efficiëntie. Zo verzamel je dankzij mobiele verbinding en het protocol MQTT eenvoudig data op mobiele locaties of in afgelegen gebieden, bewaard edge alle data bij netwerkstoringen en verstuurt de applicatie alleen data bij verandering zoals wanneer de temperatuur stijgt of de voorraad slinkt. Gebeurt er niks, dan stuurt hij niks. Dat bespaart data, geld en ontlast je netwerk. Ultieme efficiëntie vraagt om ultiem inzicht en ultiem inzicht begint met Ignition Edge.

36:15
Zo, dat was dus een kort filmpje hoe wij Ignition Edge inzetten. Je zag daarbij bijvoorbeeld een aantal tanks voorbij komen. Dat is ook een echte case van ons, die staat ook mooi uitgewerkt op onze website, waarbij dat we data verzamelen uit tanks over heel Europa. En zou kunnen, voornamelijk focussen wij ons nu op Nederland en België, en daar staan overal tanks bij verschillende bedrijven. Onze klant wil altijd weten hoe vol die tanks zijn. Dus wat hebben we gedaan, we hebben daar Ignition Edge geïnstalleerd op die tank en we hebben daar een mobiel simkaartje ingestoken en via het mobiele netwerk verzamelen wij data van al die tanks. Dus die data die wordt steeds via het mobiele netwerk verstuurd naar de centrale server welke hier bij AT-Automation op kantoor staat en die data wordt verwerkt en die klant kan op die server inloggen en dus precies zien hoe vol de tanks zijn. Wij gebruiken daarbij dus het mobiele protocol MQTT. Extreem efficiënt en verstuurt enkel data wanneer er iets wijzigt. En zo kunnen wij met een heel laag dataverbruik en dus relatief goedkope simkaart kosten kunnen wij data verzamelen en inzichtelijk maken. Je kunt je natuurlijk voorstellen hoe meer data je verzameld hoe duurder ook het netwerk belast wordt.

37:33
Dat doen we dus ook met Ignition Edge en in dit geval doen we dat met Ignition Edge IIoT, dus de bovenste Ignition versie welke we hier op de toolbox zien. Naast standaard SCADA en Edge modules hebben we nog IIoT en MES modules welke we kunnen gebruiken binnen Ignition. Zo zien we binnen IIoT een aantal MQTT modules welke we dus gebruiken om MQTT bestanden te ontvangen of te versturen. We hebben cloud injectors zoals bijvoorbeeld de Google cloud injector waarmee we data vanuit Ignition naar de Google cloud kunnen sturen en daar bijvoorbeeld extra analyses gedaan worden. En bijzondere drivers voor bijvoorbeeld de flowmeters en Emerson apparaten. Daarnaast hebben we een standaard set MES modules welke de standaard MES-functionaliteiten bevatten zoals bijvoorbeeld het maken van de OEE-berekening, een stukje track & trace, statistical process control etc. Ook zien we daar een aantal modules tussen staan voor communicatie met de ERP-systemen zoals onder andere SAP. Deze MES modules zijn standaard en hebben allerlei standaard functionaliteit. Vaak zien wij bij onze klanten dat onze klantwens net iets afwijkt van deze standaard waardoor wij dezelfde functionaliteit genereren met de SCADA modules welke we aan de linkerkant zien, de standaard modules. Dit is altijd even een afstemming of we daar nou een MES module voor waarbij we gebonden zijn aan de functionaliteit van die MES module en daar niet makkelijk van af kunnen wijken of dat we de functionaliteit zelf eenvoudig construeren vanaf de standaard modules. Met dit plaatje is de Ignition toolbox compleet, dus dit zijn alle modules die we kunnen gebruiken.

39:20
En het is dus altijd een afstemming welke modules we nodig hebben voor een project. Dat bepaalt daarbij ook de licentiekosten en daarnaast hebben we natuurlijk nog programmeeruren om daadwerkelijk de hele applicatie verder op te zetten.

39:36
Dan heb ik nog een soort conclusie van Ignition. We zien aan de rechterkant nog een combinatie van verschillende architecturen die we reeds besproken hebben. Zo zien we als we even naar de grootste server gaan kijken, de centrale server, welke verbonden is met een SQL-database en met clients niet met een PLC. Deze Ignition server is dus afhankelijk van anderen Ignition servers voor het verzamelen van data. Deze Ignition server is aan de rechterkant wel verbonden met een Google cloud, een Amazon Web Services, een IBM cloud en dergelijke om de data daar naartoe te sturen. Aan de onderzijde, linksonder, zien we een Ignition Edge die in het veld staat en via het mobiele netwerk en via de cloud data naar de centrale server stuurt. Hier hebben we dus een verbinding over op een mobiele netwerk en sturen we dus data naar een centrale locatie. Aan de bovenzijde hebben we twee standalone Ignition servers, waarschijnlijk voor twee aparte plants. Eentje welke verbonden is met een eigen database, eigen clients en twee eigen PLC’s en die andere waarbij we ook nog een Ignition Edge versie zien. En daar wordt dus Ignition Edge toegepast om als back-up te fungeren bij een PLC. Mocht de server daar uitvallen of mocht het bedrijfsnetwerk daar uitvallen, dan kan de Ignition Edge versie gedeelde functionaliteit overnemen van de centrale Ignition server. En op deze manier is eigenlijk het plaatje compleet en hebben we  eigenlijk alle verschillende architecturen gezien. Nu hebben we alle architecturen in een heel eenvoudige vorm gezien, maar je kunt je natuurlijk voorstellen dat er cases zijn waarbij dat klanten 15 verschillende servers, bijvoorbeeld 10 back-ends en 5 front-ends en eventueel ook alle back-ends nog redundant uitgevoerd. Zulke opties zien wij natuurlijk ook voorbijkomen. Dus altijd even met de klant overleggen hoe de architectuur samengesteld moet worden.

41:31
Daarnaast geven wij natuurlijk Ignition trainingen, naast dat wij projecten doen. En in die trainingen gaan we natuurlijk naar die architecturen kijken en gaan we onze klanten leren om zelf ook Ignition te programmeren. Wij hebben natuurlijk het liefst dat onze klanten bij ons terugkomen omdat ze graag met ons samenwerken en niet omdat ze aan ons vastzitten. Vandaar dat we bij elk dat wij opleveren wij onze klanten volledige toegang geven tot informatie van Ignition. We geven alle wachtwoorden vrij en geven alle programmatie vrij zodat onze klanten zelf aan de slag kunnen en bij ons terugkomen op het moment dat ze dat willen en niet omdat ze dat moeten. We hebben een drietal trainingen en in die trainingen gaan we dus kijken naar functionaliteit van Ignition en je dus Ignition het beste kunt programmeren. Die trainingen zijn gebaseerd op best practices die wij de afgelopen jaren geleerd hebben en daarbij kijken we natuurlijk ook naar hoe wij applicaties ontwikkelen. Dat nemen we mee in die trainingen zodat onze klanten na afloop van de trainingen ook zelf aanpassingen kunnen doen in de applicatie door bijvoorbeeld, een heel eenvoudig voorbeeld, nieuwe parameters toe te voegen zelf en die historisch te loggen. Of in het meest extreme voorbeeld, bijvoorbeeld een hele nieuwe MES tool op kunnen zetten met Ignition. Dus we hebben deze trainingen. Op onze website kun je de trainingsdata zien en kun je je ook aanmelden voor deze trainingen.  

42:50
Dat was eigenlijk wat ik jullie vandaag wilde vertellen in deze webinar en nu hebben we nog ruimte voor een stukje Q&A. Ik heb wat vragen binnen zien komen. Onder andere van Jorn of dat de klant zelf ook aanpassingen kan doen in de visualisatie of dat men afhankelijk is van AT-Automation. Zoals ik net dus ook met de trainingen aangaf is men zeker niet afhankelijk van AT-Automation. Dat willen we juist voorkomen. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten zelf aan de slag kunnen met Ignition. Het is natuurlijk ook het leukste als wij alleen maar uitdagende projecten moeten doen en moet er simpel parameters toegevoegd worden dan is het het mooiste als de klant dat gewoon zelf kan. Dus daar proberen we ons op te focussen en vandaar ook dat wij die trainingen aanbieden. Is de Ignition server on-premise of is het een cloud server en wat gebeurt er met de data als de server offline of kapot is? Dat is ook een hele goede vraag. Daarbij hebben we dus al die verschillende architecturen. Je kunt Ignition on-premise installeren. Je kunt Ignition ook in de cloud installeren maar als je bij ons Ignition aanschaft, schaf je enkel de licentie aan. Waar je die licentie en de applicatie installeert, dat is eigenlijk aan de klant. Uiteraard ondersteunen we daar graag bij. We hebben dus klanten die hebben een on-premise server en we hebben ook een aantal klanten die hebben een cloud server. In de meeste gevallen wordt Ignition on-premise geïnstalleerd omdat Ignition verbinding moet maken met de PLC’s, die ook uiteraard on-premise staan. En vaak worden zelfs PLC’s afhankelijk gemaakt van Ignition. Zo kunnen we bijvoorbeeld receptparameters naar de PLC sturen en dan moet de Ignition server natuurlijk wel altijd bereikbaar zijn en on-premise is dan een veiligere optie. Want als de internetverbinding met de plant eruit ligt, heb je geen connectie meer met je PLC’s  en kunnen de PLC’s ook niet vertellen welke producten we bijvoorbeeld moeten gaan maken of met welke instellingen we moeten gaan werken.

44:38
Wil je data altijd blijven bewaren ook al gaat die server kapot, dan moeten we dus kijken naar een redundante serverstructuur. Dan neemt de ene server taken over van de andere server zodra die uitvalt. Dat kan in twee modussen, die heb ik straks niet verteld maar we hebben de warm en de cold modus waarbij cold modus de redundante server gewoon uitstaat en zodra dat mainserver uitvalt gaat die redundante server opstarten en alle taken overnemen. Daarbij gebruikt die als die uitstaat natuurlijk minimale resources dus voor de resource gebruik van de server is dat ideaal. Maar de opstarttijd is wat langer. Daarbij geven wij, afhankelijk van de applicatie, altijd aan dat het opstarten enkele minuten is en in een warme modus draait die redundante server gewoon continu mee en zodra die masterserver uitvalt neemt de redundante server dat over. Daarbij is de omschakeltijd enkele seconden, ook weer afhankelijk van de grootte van de applicatie. Dus dat is even de afweging. Hoe wordt security binnen Ignition gewaarborgd? Ignition heeft dus vanaf een centrale server connecties naar SQL-databases, PLC’s, clients. Uiteraard kunnen we overal SSL-certificaten opzetten zodat de verbinding beveiligd is. Dat geldt over de verbindingen tussen Ignition en een PLC, Ignition en een database, Ignition en de clients en voor het inloggen van gebruikers kunnen wij een gebruikersgroep aanmaken. We kunnen binnen Ignition gebruikers definiëren, we kunnen rollen definiëren waarbij we dus aangeven wat die rollen wel of niet mogen, we kunnen Ignition zelfs koppelen aan een active directory of aan een Office 365 gebruikersgroep waarbij we al die gebruikers overnemen en eventueel ook de rollen overnemen van die user source. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld met een app als Duo kunnen we een two-factor authentication toevoegen aan Ignition. Er zijn allemaal standaard interfaces met providers die zijn al in Ignition geconfigureerd en die kunnen we dan dus activeren en verder inregelen, specifiek naar de wensen van de klant. Dat kan je dus heel makkelijk maken. Je kunt alle gebruikers binnen Ignition houden (interne user source), maar je kunt er dus ook voor kiezen om verbinding te maken met een externe user source. Beide mogelijkheden zijn er. Even kijken of er nog wat vragen zijn binnengekomen. Een vraag van Martijn.

46:57
Is het na het volgen van een training ook mogelijk om zelf een volledige applicatie te maken of is het de bedoeling dat AT altijd ook de applicatie maakt? Nee, zeker niet. Het is zeker mogelijk om zelf met een applicatie van slag te gaan. Wat wij vaak adviseren is, uiteraard als je zelf een applicatie wil gaan bouwen, het volgen van een training bij AT-Automation en wellicht kunnen we nog ondersteunen met het opzetten van het project. We vinden het natuurlijk super leuk om ook projecten volledig uit te voeren, dus daar gaan we natuurlijk ook voor maar dit is absoluut geen must. Wat wij vaak doen is dat wij onze klanten een strippenkaart aanbieden. Een strippenkaart van bijvoorbeeld 100 uur, 100 uur ondersteuning en die klant die kan dan altijd een mailtje sturen, een belletje plegen zodra die hulp nodig heeft en dan plannen we vervolgens een supportsessie in. Dat doen we dan met die strippenkaart. Dus wij verkopen inderdaad ook enkel licenties. Je kunt bij ons terecht voor licenties, je kunt bij ons terecht voor trainingen, support en volledige projecten. Veel klanten die willen gewoon een kant-en-klaar systeem hebben, maar die hebben geen eigen programmeurs of mensen die met Ignition aan de slag kunnen. Maar dan kunnen ze natuurlijk ook bij ons terecht.

48:13
Zo, dat waren de vragen die in ieder geval nu binnen zijn gekomen. Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust via de chat. Ik blijf nog heel even hangen, nog een 10 minuutjes. Mochten er geen vragen meer binnenkomen dan is dat natuurlijk ook goed geweest. Mochten jullie later nog vragen hebben, dan kun je altijd even contact met ons opnemen. Dat kan via de website daar kun je een contactformulier invullen en je kunt daar ook chatten, dus dat komt vanzelf goed.

48:47
Ik zie verder geen vragen binnenkomen, dus dan zal het wel een goed verhaal geweest zijn hoop ik. Dan wil ik jullie allemaal bedanken voor de interesse. Leuk om te zien dat er zoveel mensen geïnteresseerd waren in deze webinar. We gaan deze webinar, die is opgenomen uiteraard, ook nog posten dus die zullen jullie vanzelf op onze sociale media en ook op de website nog een keer voorbij zien komen. En ik ga er een klein beetje vanuit dat jullie nog een mailtje krijgen met misschien nog een linkje daar naartoe. Dat laat ik even bij onze marketingafdeling, komt vast goed. Nogmaals dankjewel voor de interesse. Mochten er vragen zijn, laat het zeker weten wij assisteren graag en tot ziens hopelijk. Bedankt, dag!

Benieuwd naar wat Ignition voor jou kan betekenen?

Wij laten het je graag zien tijdens een persoonlijke demo. 

✅ Onze experts komen graag bij jou langs om alles toe te lichten (indien gewenst is een online demo ook mogelijk)
✅ Toegespitst op jouw wensen & behoeften
✅ Wij laten een aantal Ignition-applicaties zien, waarin alle mogelijkheden zichtbaar zijn
✅ Je krijgt persoonlijk antwoord op al jouw vragen door onze experts

 

100% gratis & vrijblijvend

Anderen bekeken ook

Ignition 7.9 Long-Term Support eindigt in juni 2022

Ignition 7.9 Long-Term Support eindigt in juni 2022

De actieve, langdurige ondersteuning voor Ignition 7.9 LTS, de laatste Long-Term Support versie van de Ignition 7-tak, wordt beëindigd op 1 juni 2022. Lees nu wat deze wijziging precies inhoud, wat dit voor gevolgen heeft voor gebruikers en wanneer je het beste kunt updaten.

Lees meer
Open chat
💬 Hulp nodig?
Hi👋
Kan ik je ergens mee helpen?